“‘t Is nieuwjaar overal, ‘t zijn weer nieuwe dagen, die rijzen in de oost, met ‘t jonge zonnelicht; al ‘t oude zij voorbij, en vrij van plagen, zo weze uw levensloop voortaan weer ingericht. Dus wensen wij, die u van harte wel beminnen, dat ‘t nieuwgeboren jaar, vandage en elke dag, die God u leven laat, van buiten en van binnen, gelijk een kruidenkoek, vol zoetheid wezen mag.” (uit de bundel: Nagelaten gedichten, 1 januari 1894)
Wat mij betreft: ja! Zolang ik mijn gevoelens kan uitdrukken in nieuwe improvisaties en composities, kanaliseer ik mijn energie, mobiliseer ik al mijn krachten en ben zo bezig mijn innerlijke wereld te ordenen. Terwijl ik gitaar speel, ben ik soms heel bewust verbonden met mensen die ontheemd zijn, die geen uitweg meer zien, en toch verder leven. Het raakt me diep. Ik put mijn kracht ook uit de wekelijkse dans in kleine groep op muziek van verschillende wereldculturen. We geven in onze beweging uitdrukking aan wat we voelen en maken contact met het diepste van onszelf. Dit maakt me diep gelukkig en dan voel ik me gedragen door moeder aarde en verbonden met heel het universum en mijn mededansers. Dansen en zelf muziek maken, beide kunstvormen, zijn dus voor mezelf draagvlak binnen een wereld vol verandering. Dat andere mensen van mijn muziek genieten, geeft mijn vaak eenzame bezigheid toch een extra dimensie. Een positieve noot.
hebHet was een gevulde zomer. Veel orde gemaakt in huis en in mezelf. Nieuwe improvisaties zijn ontstaan vanuit de stilte. En op 1 september ben ik terug gestart met lesgeven. Nieuwe leerlingen, waarvan het heel bijzonder is om de jongsten onder hen reeds een paar kinderliedjes te horen tokkelen. Die gezichtjes zo vol verwachting en verlangen om de taal van de muziek te leren kennen en voelen. Elke keer weer een wonder! Ook aan volwassenen lesgeven boeit me enorm. Ze kunnen erg gedreven en enthousiast zijn. En dat vind ik fijn.
doe ik met ontspannende muziek van al wat “oudere” groepen, o.a. Madredeus (Portugal) en “Strides” van Panta Rhei (pan-Europese folk van eigen bodem). Dit heb ik nodig als voedingsbodem en tegengewicht voor de drukke tijd die ik heb doorgemaakt. Ik heb dit schooljaar ontzettend veel bijgeleerd, stappen gezet op verschillende vlakken. Ik heb veel plannen voor deze zomer. Eén ervan laat zich raden: veel gitaar spelen. En veel bewegen, goed voor lichaam en geest!
Vanaf half mei tot half juni hebben mijn leerlingen gitaarexamen, verspreid over verschillende data volgens moeilijkheidsgraad. Voor velen van hen is dit extra spannend. Voor mij spelen in de klas of voor een jury in het auditorium, maakt voor de meesten een groot verschil. Daarom heb ik gedurende gans het schooljaar een aantal klasconcertjes gepland, zodat de confrontatie met het publiek al wat is ingeoefend. Ondertussen is er publiciteit geweest rond mijn cd, wat een aantal nieuwe contacten oplevert. Grappig genoeg krijg ik ook mails van mensen die ik lange tijd niet gehoord of gezien heb, en waarmee ik de draad terug opneem. En nog steeds krijg ik vele reacties op mijn cd, waarin vooral mijn eigen composities/improvisaties gewaardeerd worden. Voor mij is dit een aanzet om door te gaan, al moet ik eerlijk bekennen dat ik door deze keuze vele andere dingen niet kan combineren. Wie zei me ooit: “elke medaille heeft zijn keerzijde”?
Na de drukte van de afgelopen periode vind ik terug de gelegenheid om nieuwe improvisaties te laten ontstaan. Voorwaarde hiervoor is voor mij: een paar rustige dagen inlassen, van waaruit een nieuwe beweging kan groeien. Samen met mijn leerlingen heb ik een klasvoordracht gespeeld in een mooie sfeer. Dan geniet ik ervan dat de jonge generatie de weg vindt naar actief musiceren en zich ervoor inzet om er zoveel mogelijk dagelijks tijd voor te nemen. Het ontwikkelen en aanmoedigen van creativiteit is zo belangrijk in het leven. Het is een bron van vreugde voor zowel zij die het beoefenen als voor hen die ervan kunnen genieten als luisteraar. Het leren volhouden van een veeleisende hobby zoals een muziekinstrument bespelen, is een vaardigheid die verworven wordt voor het leven. Het heeft te maken met aandacht, 100 % aanwezig zijn en opgaan in welke activiteit dan ook, zodat de tijd even lijkt stil te staan. Op een creatieve manier in het leven staan, maakt het leven zo boeiend en steeds weer anders. Ik ervaar het als iets zeer aanstekelijks, zoals een eenvoudige hartelijke glimlach iets in beweging kan zetten en je dag op een aangename manier kan kleuren. Ik moet opeens denken aan Felix De Boeck (1898 – 1995) die ik als twintiger mocht ontmoeten op zijn boerderij in Drogenbos. Tijdens de week werkte hij op het land en liet zo de beelden groeien die hij telkens op zondag tot prachtige schilderijen verwerkte. Schitterend!
Na 9 maanden hard werken is mijn “muzikaal kindje” op de wereld gezet. Na het kenbaar maken van dit “groot nieuws” aan familie, vrienden, leerlingen, kennissen, sympathisanten, komen er tal van reacties binnen. De verkoop loopt goed. Over de cover is iedereen het unaniem eens: “Prachtig!” De meest gehoorde reactie bij het beluisteren van mijn cd is: “We vinden dit rustgevende, helende muziek, prachtig, speels, vooral je eigen nummers zijn heel mooi.” Een absolute topper is het Slaaplied voor Wolfje, gevolgd door Go with the flow en Memories. Bedankt dochterlief Marjolein Craens, geflankeerd door Jeroen Craens, Greet Van der Linden en Jeroen Keteleer, voor de vele uren gespendeerd aan het realiseren van mijn website! De allerlaatste periode mocht ik hem van dag tot dag zien groeien! Ook over de website krijg ik positieve reacties binnen: “heel knap, mooie kleuren, gebruiksvriendelijk, duidelijk, rustig, echt professioneel”. Langs deze weg dank ik jullie van harte. Dit geeft me een élan om verder te gaan. Het geeft me een gevoel van: dit is geen eindpunt maar een beginpunt.
Na een drukke periode van “management” gun ik mezelf een dag stilte.
Stilte voor de storm? Stilte om te danken voor zoveel mensen die hebben bijgedragen tot het tot stand komen van mijn eerste cd. Velen hebben zich belangeloos ingezet met grote zorg en toewijding. Dat ging van het lanceren van een simpel idee, tot het uitwerken van de lay-out van de cd, het nalezen van teksten en zoveel meer. Het is echt “teamwork” geworden. Zopas verneem ik van Roel dat mijn intensief onderzoekswerk (vooral gedurende de maanden november/december ´07) naar een alternatief voor Sabam (en gevonden: met name “Creative Commons”) er onrechtstreeks heeft toe geleid dat die twee nu samenwerken! In Nederland was dat al eerder het geval met een pilootproject “flexibel rechtenbeheer” tussen Buma/Stemra en Creative Commons. We zijn beiden blij met dit resultaat! zijn beiden blij met dit resultaat!
Beslissen Sabam of “Creative Commons” voor eigen werk, tweede mixingsessie, aanvraag Sabam tot persing cd’s, coördinatie van de vertalingen voor de website, een domeinnaam vinden (jammer, “www.beatrice.be” werd vóór onze neus weggekaapt), de mastering. De afgewerkte cd wordt verwacht voor begin maart. Een hele stap voor mij: uit de schaduw komen. Maar het voelt goed, en Roel Van Puyvelde coacht alvast de verschillende etappes.
Het is onwaarschijnlijk hoeveel er bij het maken van een cd komt kijken.
Het haalt al het organisatie- en coördinatietalent in mij naar boven. Dat is nog wat anders dan gitaarspelen! De opnames zijn achter de rug. Een deel van de mixing is gebeurd. In het boek “De muzikantengids” van Poppunt door Jan Van der Plas en Tijs Vastesaeger (Vlaamse editie), dat ik zopas heb aangeschaft, vind ik alvast veel praktische informatie. Gemaakt voor en door popmuzikanten, bevat het ook voor de klassiek geschoolde musicus een schat aan bruikbare info.
De lay-out van de cd, zorgvuldig gecreëerd door Jeroen Keteleer en mijn zus Greet, is een aangename verrassing. We houden onze eerste vergadering over de website. Er worden volop ideeën gelanceerd. We ontdekken dat de domeinnaam “www.beatrice.be” op 3 januari ´08 vrijkomt. Hopen maar!